Філія ПАТ «НСТУ» «Полтавська регіональна дирекція «ЛТАВА»
Автор сюжету:
Юлія Логвиненко
Юлія Логвиненко

Два місяці тому Трудолюбівська школа приєдналася до експериментального проекту

Два місяці тому Трудолюбівська школа приєдналася до експериментального проекту

13 кілометрів від Миргорода, село Трудолюб. У цій школі свого часу навчався коваль, ножовий майстер Петро Федоряка - доброволець, який поліг під час російсько-української війни наприкінці липня 2014-го.  Валентина Федоряка: Усе почалося з кінця, з кінця, коли загинув мій чоловік.

Валентина Федоряка - вчителька математики Трудолюбівської школи, у 2017-му поїхала за досвідом до Фінляндії, і привезла з собою лайфхаки - методи як по-новому організувати освітній процес, зробити його комфортнішим, не залучаючи додаткових інвестицій. Наприклад, побудувати куточки для спілкування. Валентина Федоряка: А на чому сидіти? у нас немає м'яких пуфів, тому ми почали виготовляти пуфики самі. Почали виготовляти кошики для книжок. Поробили підставочки з-під шишок. Нанесли туди кольорових олівців - можна сидіть, малювать.

На стінах школи не побачити дошок пошани. Прибрали плакати з переможцями, відмінниками. Один із принципів фінської освіти - рівність. Цінна дитина - не тільки медаліст, - пояснює вчителька. Лайв:А можливо вона найкраща донька, а можливо вона найкраща подруга, то чому вона не висить у нас на стінах?

 2 місяці тому, наприкінці лютого, до школи приїхали фінські експерти. Кайсу та Еса - викладачі у третьому поколінні. Тут протягом тижняекспериментували з вчителями, навчали дітей в ігровій формі.А згодом підсумували: суть процесу навчання - не просто дати знання, вміння, навички дитині, - а зробити дитину щасливою.

 Десятирічного Назара поза камерою учителі називають гіперактивним живчиком. ЛАЙВ: Я хочу стать вчителем фізкультури.

 Знає, що йому потрібно вчити психологію і біологію. Хлопець згадує практику з фінськими викладачами. Назар Додусенко: Учитель хоч і з перекладачем, але мені здавалося, що він мене розуміє. Нам дуже весело було. І не важко зовсім. Ми ліпили ланцюг живлення.

У природі не існує такого виду, який не був би пов´язаний з іншим, - п'ятикласник пояснює нам визначення "ланцюг живлення". Про нього дізнався у навчальній грі з фінами. Експерти проводили уроки для учнів 4-6-х класів. Працювали індивідуально, у парах та групах. 150 учнів та 20 вчителів брали участь, а потім обговорили побачене. А тих, хто не встигав, підтримували інші. Успішні зміни в навчальному закладі можна провести лише гуртом, - вважаєдиректор закладу Віктор Кульченко. Віктор Кульченко: ці зміни у нас постійно, ми не створюєм шоу, у нас все просто. І це кожен день ми робимо щось новеньке, берем участь, стараємся заявляти про себе. Бо якщо ми цього не будемо робити, ми знаходимося поряд з Миргородом, нас просто знищать, нас не стане як звичайної сільської школи.

Фінський підхід успішний тому що він подобається самим дітям, пробуджує у них бажання вчитися і вивчати, - вважає координатор фінсько-українського проекту Дмитро Науменко. Дмитро Науменко:  для того, щоб школа була на рівні фінської, нам не потрібні мільярдні вклади в будівлю, гаджети, технології. Ми можемо з усім працювати - школа - це лише інструмент.

Майже пів століття тому у Фінляндії розпочалася освітня реформа, яку самі фіни називають еволюцією.Ірина Міньковська: Буває, що вчителька дуже готова привести якісь нові У Фінляндії з усіх бажаючихпедагогами стають 10%. Практикують співвикладання, помічник отримує від 2 з половиною тисяч євро, а вчитель за свою роботу має удвічі більшу винагороду -від 2500 до 5000 євро.  Олександр Елькін: Фіни ніколи не намагалися очолювати якісь перші позиції у рейтингах. Або бути кращим зокрема у тесті Піза, про який ми добре знаємо. Вони намагалися не втратити жодного громадянина або громадянку своєї країни, інвестуючи час і зусилля задля кращого майбутнього дітей.

Фінських учнів не ділять на «хороших» чи «поганих», немає поділу на класи за вподобаннями чи вміннями. Усі діти мають однакові права.

Stand-up: Сидіти за партами школярам необов'язково - для максимально комфортного проведення часу дітям дозволено бути на підлозі. на килимі, чи де їм зручно. У Фінляндії вчителі не практикують виклик дитини до дошки, а також не існує поняття "іспит", тому що головне - підготувати дітей не до іспиту, а до життя. Фіни вважають, що основна роль школи - навчити дитину самостійності.

Назарій Додусенко після уроків поспішає на шкільний автобус. Хлопець живе у Миргороді, за 13 кілометрів .Назар Додусенко: Я вчився у 6-й школі, але я можу точно сказати - мені тут краще.

Віктор Кульченко: У мене, як у чоловіка, навіть сльози наверталися на очі. Думаю, це момент, коли відчуваєш, що ти все робиш правильно. Коли діти відчувають насолоду від спілкування з учителями. Система освіти Фінляндії  посідає перше місце за показником рівня знань та кількістю дітей, які люблять читати. Нагадаю, Трудолюбівська школа - єдина в Україні виграла конкурс і пройшла навчальний експеримент від фінів із назвою «Змінитися за 7 днів». І нині під наглядом іноземних експертів запроваджує фінську систему освіти.